Fyzioterapeutické vyšetření miminek
Komplexní fyzioterapeutické vyšetření kojenců je zaměřeno na zhodnocení kvantitativního a kvalitativního psychomotorického vývoje dítěte. V rámci kvantitativních dovedností se hodnotí, co všechno miminko umí. V rámci kvality se pak zaměřujeme na to, jakým způsobem danou dovednost dělá. Pro vývojové modely, které se objevují v pozdějším věku je totiž velmi důležitá kvalita mladších vývojových modelů, které miminku slouží jako stavební kameny na jejichž základě se učí nové věci. V rámci terapie se tedy snažíme o to, aby tyto základy byly co nejlepší a pomohly dítěti v dalším růstu a vývoji.
V centru Kinisi se zaměřujeme i na děti s neurologickými obtížemi, u kterých je včasné zahájení rehabilitační péče velmi důležité.
Jak probíhá vyšetření kojenců?
Po příchodu do ambulance miminku svléknete svrchní vrstvy oblečení a položíte ho na vyšetřovací plochu. Dáme miminku prostor rozkoukat se v novém prostředí a v průběhu toho se Vás fyzioterapeut zeptá na základní anamnestická data (stáří miminka, průběh těhotenství a porodu, s čím přicházíte, zda přicházíte sami nebo na doporučení lékaře).
Poté rodič miminko svlékne do naha a začne samotné vyšetření. Miminko je za využití hraček motivováno k tomu, aby ukázalo, co všechno umí a jakým způsobem to dělá. V průběhu vyšetření je rodič miminku stále nablízku a fyzioterapeut se ho doptává, zda je tento projev miminka běžný, nebo zda se doma chová jinak. Pro miminko je ordinace novým prostředím a tak je zcela běžné, že neukáže všechny své dovednosti.
Na základě tohoto vyšetření je porovnána kvantita a kvalita motorického projevu s biologickým případně korigovaným věkem děťátka a je navržena konkrétní terapie.
Co fyzioterapeut při vyšetření sleduje?
V rámci vyšetření fyzioterapeut sleduje spontánní hybnost dítěte a hodnotí její kvantitu a kvalitu. To znamená, že se dívá na to, jak se miminko chová, jak komunikuje s rodiči a okolím a co všechno umí. V rámci hodnocení kvantity psychomotorického vývoje nás zajímá, jaké motorické dovednosti dítě má a zda odpovídají věku dítěte (zda pase koníčky, otáčí se na bříško, péruje na kolínkách a další). V rámci hodnocení kvality psychomotorického vývoje nás zajímá, jakým způsobem danou dovednost dělá. Pro správný vývoj je totiž podstatné, aby dítě mělo co nejlepší nastavení jednotlivých segmentů těla vůči sobě. Pokud tomu tak není, tak dochází již v raném dětství k přetěžování některých kloubních a svalových struktur a následné fixaci nevhodných pohybových stereotypů. Důležité je si také uvědomit, že vývojově starší modely v sobě obsahují jednotlivé pohybové komponenty z modelů mladších a pokud je děťátko například ve 3 měsících nespokojené na bříšku a přepadává do stran, tak nemůžeme očekávat, že bude navazující motorické dovednosti dělat správně.
Co si vzít s sebou?
Na návštěvu fyzioterapeutické ambulance není potřeba nic speciálního. Vhodné je mít u sebe náhradní plenku a vlhčené ubrousky. Pokud chcete můžete vzít děťátku oblíbenou hračku, na kterou dobře reaguje. Některá miminka nemají ráda svlékání či oblékání, a tak je vhodné zvolit co nejméně vrstev, které se oblékají přes hlavu. Výhodou mohou být propínací body nebo různé overaly na zip.